Veel gestelde vragen over Second Opinion
Heeft u vragen over een Second Opinion? We geven u graag antwoord op de meest gestelde vragen. Indien uw vraag er niet bij staat kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Als u twijfelt over een diagnose of behandeling, kunt u een Second Opinion aanvragen. Bespreek uw overwegingen eerst met uw behandelend arts/specialist voordat u verdere stappen onderneemt.
Nee, voor een medisch probleem waarvoor u onder behandeling bent (geweest) bij een medisch specialist, dient u de Second Opinion aan te vragen bij diezelfde specialist. Dit proces kan zonder tussenkomst van de huisarts plaatsvinden. Uw behandelend specialist levert de benodigde gegevens aan bij de consulterend specialist.
Ja, voor een Second Opinion heeft u een verwijzing nodig van uw behandelend arts / specialist. Uw arts zal aan uw verzoek voldoen, tenzij er zwaarwegende argumenten tegen zijn. In dat geval zal uw arts dit onderbouwd aan u kenbaar maken. U hoeft hiervoor dus geen verwijzing via de huisarts aan te vragen!
Veel zorgverzekeraars vergoeden een Second Opinion alleen als deze is aangevraagd via een doorverwijzing van uw behandelend arts. Als u zelf een Second Opinion regelt, bestaat de mogelijkheid dat niet alle kosten worden vergoed door uw zorgverzekeraar. Raadpleeg de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering voor eventuele aanvullende voorwaarden, zoals een toestemmingsvereiste.
Ja, informeer altijd bij uw zorgverzekeraar over de precieze voorwaarden voor vergoeding van een Second Opinion. Sommige verzekeraars hanteren aanvullende voorwaarden, zoals een vereiste toestemming. Het is belangrijk deze informatie vooraf te achterhalen om onnodige kosten te voorkomen.